Pósa Dénes, a Nemesradnóti Református Egyházközség gondnoka nyitotta meg a minikonferenciát (Fotó: Pósa Homoly Erzsó/Felvidék.ma)
A Nemesradnóti Református Egyházközség a megújhodás jegyében minden esztendőben sikeresen pályázik a Besztercebánya Megyei Önkormányzathoz közösségépítő rendezvényei megvalósításának érdekében. Idén a könyv és az olvasás került a figyelem középpontjába, mely témára minikonferenciát rendeztek június 21-én a gyülekezeti teremben.
„Minden évben úgy próbálunk meg pályázni, hogy maradandót alkossunk” – kezdte Pósa Dénes, a Nemesradnóti Református Egyházközség gondnoka, majd kifejtette, a korábbi években hasonló megyei pályázatból emléktáblát emeltek Bodon Lajos kántortanítónak és Pósa Lajos református lelkésznek, majd felújították, a rákövetkező évben pedig megjelölték Pető Dániel lelkész sírját és hangosítást szereltek a református templomba.
„Az idei projektünk az olvasásról, a könyvekről, a könyvtárról szól. Ennek keretén belül hívtuk össze a mai konferenciát, mert szeretnénk az egyházi könyvtárat is megújítani. Annak idején a parókián volt egy könyvszekrény, melyet felújítva szeretnénk a gyülekezeti teremben elhelyezni, s újabb szekrényekkel kiegészíteni. Kaptunk egy ígéretet Budapestről, hogy elképzeléseinket könyvadománnyal támogatják. A jövőben ezt is szeretnénk majd a tanítók segítségével berendezni” – nyilatkozta a Felvidék.ma-nak Pósa Dénes.
A református egyházközség és a helyi alapiskola tantestülete között példás az együttműködés, több sikeres akciójuk is volt már. Ezt igazolta az olvasásról rendezett eszmecsere is, mely egybevágott az iskolában folytatott projekttel.
Danyi Márta, a Nemesradnóti Alapiskola tanítója, az olvasási projekt vezetője (Fotó: Pósa Homoly Erzsó/Felvidék.ma)
Danyi Márta, a projekt vezetője elmondta, az iskolában is az a céljuk, hogy olvasni szerető felnőttekké neveljék a gyerekeket, s megszerettessék a könyveket, ráirányítsák a figyelmet arra, hogy az olvasás örömforrás is, amely színesíti mindennapi életünket.
„Úgy érzem, aki nem szereti a költészetet, az lélekben, szellemben is szegényebb. A kisiskolásnak örömteli felfedezést jelent, amikor olvasókönyvében az óvodából ismert mondókára és versikére rábukkan. Az olvasóvá nevelésnél fontos a felolvasás is, erre akkor is szükség van, ha a gyermek már tud olvasni. Ezt követően nagyon lényeges a kötetlen beszélgetés is. A meséléssel észrevétlenül megtaníthatjuk a gyermeket arra, hogy képes legyen figyelni arra, amit hall. A mesehallgatás során gyarapszik a szókincse is, s elsajátítja a hétköznapitól eltérő irodalmi nyelvet” – fejtette ki Danyi Márta.
Felvázolta, hogy miként folyt ebben a tanévben a Nemesradnóti Alapiskolában az olvasás iránti figyelemfelkeltés. Idén is volt olvasási verseny. A számonkérés játékos vetélkedő formájában zajlott, ahol figyeltek arra is, hogy mindazt, amit elolvastak, hogyan tudják hasznosítani. Ezt a célt szolgálta a mesék befejezése, hogy próbára tegyék a fantáziájukat és a képzelőerejüket, s hogy alkalmazzák azokat a mesei fordulatokat, amelyeket megismertek. „A mesék tanulságainak megbeszélésével felelősségre, becsületre, önfegyelemre is neveltük a gyerekeket. Emellett nagyon fontosnak tartom, hogy gyermekeink is megszeressék a magyar irodalmat” – tette hozzá.
Nt. Milen Marcell, a Nemesradnóti Református Egyházközség helyettes lelkésze (Fotó: Pósa Homoly Erzsó/Felvidék.ma)
A tanácskozáson szó esett a hitről, a Szentírásról, a Bibliáról is, mely talán nem hiányzik senki könyvespolcáról sem. Nt. Milen Marcell, a Nemesradnóti Református Egyházközség helyettes lelkésze előadásának bevezetőjében vázolta, hogy családjában többen is voltak, akik saját kis könyvtárat alakítottak ki maguknak. Édesapja, aki a bátkai alapiskolában is tanított, különösképpen szerette és gyűjtötte a könyveket.
A könyvek könyve, a Szentírás kapcsán elmondta, hogy a Biblia gyűjtemény, összesen 66 könyvből áll. Erre utal a megnevezése is, a biblion görög szó, könyvet jelent. A héberül íródott Ószövetség 39, a görögül írt Újszövetség 27 könyvre oszlik. Ezek között vannak történeti, tanítói és prófétai könyvek, amelyek szabályozó értékkel bírnak a hit és az erkölcs dolgaiban, az emberi élet mindennapjaiban. Benne Isten útmutatását, eligazítását találjuk meg. Később latinra fordították, a katolikus egyházban nagyon sokáig ezt használták. A reformáció indította el a bibliafordításokat, hogy minden nép a saját anyanyelvén hallhassa az Isten szavát – ismertette a lelkész, aki arra buzdított, hogy szorgalmasan forgassuk Isten kijelentéseit, s igyekezzünk azok szerint élni.
„Ravasz László püspök azt mondta, hogy a lelkipásztornak hetente el kell olvasnia egy könyvet. Ugyancsak ő fejtette ki, hogy nem kell sok könyvet olvasni, ha a lelkésznek nincs rá ideje, csak jó legyen, amit olvasunk. Én nemcsak a Bibliát szeretem olvasni, hanem bármit, ami jó és érdekes. A könyvekben aláhúzom, ami megragadja a figyelmemet. Ha valamikor újra előveszem, akkor esetleg az igehirdetésekben is fel tudom használni” – fejtette ki Milen Marcell.
A nagybalogi tanulók és tanítóik látogatása a Lidike Pihenőházban (Fotó: Pósa Homoly Erzsó/Felvidék.ma)
Felvetődött a kérdés, hogy kinek mi a jó könyv, s hogyan lehet azt ajánlani a gyerekeknek. Ebben nagy szerepük van a pedagógusoknak, akik megismertethetik a helyi értékeket a tanulókkal. Épp az összejövetel napján látogattak el Nemesradnótra a nagybalogi iskolások, akikkel szintén szót váltottak az olvasás fontosságáról és a könyvekről.
A nemesradnótiak számára Pósa Lajos a mérce, hiszen a község szülötte az eredeti magyar gyermekirodalom megteremtője és az első irodalmi értékű gyermeklap, Az Én Ujságom megalkotója volt. Olyan gyermekirodalmat teremtettek, mely még ma is megállja a helyét.
A Lidike Pihenőház műhelyében ma is készül az egykori lapszerkesztő nyomdokaiban újság, havi rendszerességgel elektronikusan érhető el a www.szozat.org oldalon Muskátli mellékletként. A Muskátli a negyedik évfolyamában jár, s összekötve könyv formában is megjelenik. Az olvasás népszerűsítése érdekében a Besztercebánya Megyei Önkormányzat támogatásával az iskola és óvoda is megkapta a II. és III. évfolyam egybefűzött kötetét, amelyet biztosan jól tudnak majd hasznosítani a tanórákon.
Varga Zsuzsanna, a Nemesradnóti Alapiskola igazgatóhelyettese átveszi a Muskátlit Pósa Erzsébet szerkesztőtől (Fotó: Pósa Dénes/Felvidék.ma)
Varga Zsuzsanna előadásában kiemelte, hogy a kiegészítő magyarórákon Pósa Lajos munkásságát, gyermekverseit is beviszik a tanulók mindennapjaiba. Elmondta, hogy áprilisban Pósa-hetet tartottak, illusztrálták a verseit, leporellókat, maketteket készítettek, vetélkedő formájában kvízműsor keretében mélyítették el a tudásukat.
Kifejtette, hogy napi szinten viszont nagyon nehéz az olvasás. A tanulók az olvasást csak az iskola keretén belül gyakorolják. A pedagógusok így minden percet próbálnak kihasználni. Az asszisztensek is segítik a tanulókat a felzárkózásban.
Szólt a Kedvesház pedagógiáról, mely a hatékonyabb oktatást szolgálja. A mindenki számára nyitott iskola projektnek köszönhetően a szülők is betekintést nyerhetnek a tanórákba. Minden hónapban kínálnak valamilyen érdekes programot, műsort. Rendeznek könyvkiállítást is, ahol a szülők megvásárolhatják a kiadványokat. Ezenkívül elérhetőek a gyermeklapok is, de a tanulmányi előmenetelt szintén könyvvel jutalmazzák.
Forrás: http://felvidek.ma/2018/06/eszmecsere-a-konyv-es-az-olvasas-nepszerusiteserol-nemesradnoton/
A könyv, a könyvtár, a Biblia
Nt. Milen Marcell helyettes lelkész előadását alább tesszük közé:
Tisztelettel és szeretettel köszöntök minden jelenlévőt. Pósa Dénes gondnok úr kért meg rá, hogy mai rendezvényünkön mondjak néhány szót a Bibliáról. Köszönöm a felérést és a lehetőséget. Mielőtt azonban a Szentírásról kezdenék beszélni, engedjék meg, hogy a könyvekhez való kapcsolatomról szóljak.
Hála Istennek olyan családból származom, illetve a felmenőim között többen voltak olyanok, akik kedvelték a könyveket és mondhatni, hogy saját kis könyvtárat alakítottak ki maguknak. Apám különösképpen szerette a könyveket, úgy is fogalmazhatok, hogy gyűjtötte. Apjától, de főleg nagybácsijától sokat megörökölt, és sok könyvet vett. Ami őt érdekelte, és amit meg akart szerezni, attól nem tántorította el semmi. Fiatal pedagógus volt, fiatal házas és Budapestről rendelt valamilyen több kötetes kiadványt. Valójában ráment az egész havi fizetése, aminek édesanyám nem igazán örült, mert ez azt jelentette, hogy az ő fizetéséből kellett, hogy megéljenek egész hónapban. Nos, ilyen háttérrel rendelkezem én, de nem vagyok ennyire elvetemült – legalább is ezen a téren nem.
Milyen az én kapcsolatom a könyvekkel?
Nem mondhatom, hogy valamiféle könyvmoly vagyok. Viszont szeretek olvasgatni. Ha íróasztal mellett eltöltök egy-két órát akár olvasással, akár írással, utána már mozognom kell. Én úgy érzem, hogy többet is lehetne, kellene olvasnom. Annakidején Ravasz László püspök, Református Egyházunk kimagasló személyisége úgy mondta, hogy a lelkipásztornak egy héten legalább egy könyvet el kellene olvasnia. Ehhez képest én havonta veszek egy-két könyvet és olvasok el.
Mit szeretek olvasni?
Nem csak a Bibliát, hanem bármit, ami jó, érdekes, vagy aminek a stílusa közel áll hozzám. Legyen az Pályi Gyula kémia professzornak a Torinói lepelről szóló könyve, vagy Müller Péternek a Férfiélet, női sors című írása, Almár Iván csillagász Kozmikus társkeresője, Paulo Coelhonak Az ötödik hegye, vagy Francois Villon versei. A már említett Ravasz László püspök monda azt is lelkipásztor társainak, hogy nem kell sok könyvet olvasni - idő hiányában ez nem is lehetséges -, csak jó legyen, amit olvasunk. Hogyan olvasom a könyveket? Nem szép dolog, de legújabban belefirkálok. Ez azt jelenti, hogy ami számomra fontos, azt aláhúzom. Egyszerű oka van, ha ismét kezembe kerül az adott könyv, nem kell újból végig olvasnom, mert a lényeg alá van húzva. Valamint a kijelölt részeket később fel tudom használni igehirdetéseimben is.
Ideje most már, hogy a Bibliáról is beszéljek.
A Biblia, más néven Szentírás külalakra egy könyv, viszont hogy ha belelapozunk, akkor azt tapasztaljuk, hogy könyvek gyűjteménye. Összesen 66 könyvből áll. Erre utal a Biblia megnevezés is. A „biblion” görög szó, ami könyvet jelent. Ennek többes száma a Biblia, ami azt jelenti: könyvek. Aztán azt is látjuk, hogy a Biblia két nagy részből áll: Ószövetségből és Újszövetségből. Az Ószövetséget 39, az Újszövetséget 27 könyv alkotja. Az egész Szentírás Jézus Krisztusról, az ember és a világ Megváltójáról szól. Az Ószövetség a teremtés és bűneset után azt mondja el, hogyan választotta ki az Isten az ősatyákat, azoknak utódait, a zsidó népet, hogy kötött velük szövetséget és hogyan készítette el Isten Jézus Krisztus, a világ Megváltója számára az utat a választott népben. Az Újszövetség pedig az apostolok bizonyságtételét mondja el Jézus Krisztusról. Tehát azt, hogyan kötött új szövetséget Isten az emberiséggel. Tartalmuk szerint a Biblia könyveit három csoportba soroljuk. Vannak történeti, tanítói és prófétai könyvek. Az Ószövetség eredetileg héber nyelven, az Újszövetség görög nyelven íródott. A Bibliába foglaltak nagyon sokáig szájhagyomány útján terjedtek, csak később jegyezték le. És ami írott szöveg megmaradt, az többnyire papirusz tekercseken, darabkákon maradt fenn sok-sok másolás útján.
Miért nevezzük a Bibliát Szentírásnak is?
Mitől szent ez a könyv, miért vehetjük áhítattal a kezünkbe? Mert a keresztyének hiszik, hogy benne magával Istennel, a mi Teremtőnkkel és Szabadítónkkal van dolgunk. Aki a Biblián keresztül megszólít minket, kijelenti magát és közli velünk akaratát. Illetve kijelenti azt, amire legnagyobb szükségünk van: önmaga üdvözítő ismeretét. A Szentírás Isten hatalmas tetteinek a krónikája, aminek központi üzenete a megváltás. Az, hogy Isten az ő Fiát, Jézus Krisztust adta nekünk Megváltóul. „Úgy szerette Isten a világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” – mondja János evangéliuma. A Jézus név azt jelenti: Szabadító. Ő szabadit meg minket bűntől és haláltól.
Mindezt hallva fölvetődhet bennünk a kérdés, hogy ha a Biblia Isten kijelentése, igéje, akkor ki írta a Szentírást?
Elmondhatjuk, hogy Isten elhívott emberei, azok, akiket erre a munkára kiválasztotta az Isten. Tehát a próféták és apostolok írták a Szentlélek ihletése alapján és az ő vezetésével. Emberek jegyezték le, de ami abban van, isteni kijelentés. A biblia isteni sugallatú keletkezésének folyamatát nevezzük inspirációnak. A Második Helvét Hitvallásunk fogalmazza meg a következőket a Szentírással kapcsolatban: „Hisszük és valljuk, hogy a szent próféták és apostolok kanonikus írásai mind az Ó-, mind az Újtestamentumban Isten igaz igéje, ezért elég tekintélyük van önmaguknak és az nem emberektől származik, mert maga Isten szólt az atyákhoz, prófétákhoz és apostolokhoz, és szól még mindig hozzánk a szent írások által.” Itt van az a nagy különbség, amiben a Biblia eltér más könyvektől. Tehát elsősorban nem emberi alkotás, hanem isteni kijelentés. Aztán a Bibliára azt is mondjuk, hogy kánon, hogy kanonikus könyvek gyűjteménye. A kánon görög eredetű szó, jelent mérőnádat, mérőzsinórt, jelenthet egyféle szabályt. Latinul normát. A Biblia nem egyik napról a másikra keletkezett, hanem évszázadok alatt. Más-más történelmi korokban íródtak annak könyvei, és az emberi szerzők, akiket az Isten elhívott erre a munkára, szintén nagyon különbözőek.
Tudnunk kell azt is, hogy a Biblia könyvein kívül még nagyon sok más szent irat is íródott. De csak azok kerültek be a kánonba, vagyis azok alkotják a Bibliát, amelyek egy bizonyos isteni normának, szabálynak, követelménynek megfelelnek. Például az Ószövetségből először a Tórát, tehát Mózes öt könyvét fogadták el kanonikusnak Ke. 444-ben, amikor a zsidó nép képviselői ünnepélyes keretek között fogadalmat tettek arra, hogy engedelmeskedni fognak mindannak, amit Isten parancsol a törvényben. Az Ószövetség végleges és mai formáját Ku. 100 körül fogadta el kánonnak a zsidóság az úgynevezett Jamniai zsinaton. Az Újszövetség írói tehát már Szentírásként ismerték az egész Ószövetséget. Az Újszövetség pedig Ku. a 4. században nyerte el mai formáját, illetve kerültek bele azok a könyvek, amelyek ma is alkotják. Azok a szent iratok pedig, amelyek nem kerültek be a Bibliába, amelyek kívül rekedtek a kánonon, azaz a normán, az úgynevezett apokrif iratok. Az apokrif azt jelenti rejtett. Ezek olyan zsidó és keresztyén írások, amiket szerzőjük isteni kinyilatkoztatásként tárt a nyilvánosság elé, de ennek ellenére nem kerültek be a Biblia könyvei közé. Tehát a vallásos közösség vezetői, Isten népének elöljárói és az egyes zsinatok Isten Lelkének vezetése alapján nem fogadták el.
Egyúttal a Biblia, tehát az abba foglalt kanonikus könyvek, normatívak olyan szempontból is, hogy szabályozó értékük van a hit és erkölcs dolgaiban, de talán azt is mondhatom, hogy az emberi élet mindennapjaiban. A Szentírás tehát a norma normans a legfőbb tekintély a hívők számára, mert benne Isten útmutatását találják meg. A Biblia használati útmutató az életünkhöz. Úgy, ahogy van használati útmutató például a porszívóhoz, úgy emberi életünkhöz is van, ez pedig a Biblia. Ezért nevezik a Bibliát a könyvek könyvének is. De lehet, azért is, mert már nagyon sok írás, magyarázat, könyv született magáról a Bibliáról. Itt jegyzem meg, hogy a Bibliának vannak nehezen érthető részei. Hogy jól értsük a Szentírást, ebben segítenek minket az úgynevezett bibliai kommentárok.
És végül eljutottunk az egyik legfontosabb kérdéshez, hogy: Mire való a Biblia?
Református Kis Káténkban ez rá a felelet: „A Biblia arra való, hogy amint őseink, úgy azt én is naponként olvassam és Isten segítségével meg is tartsam.” Attól hívő ember valaki, ha hisz abban az örökkévaló és mindenható Istenben, mennynek és földnek teremtőjében, aki a Bibliában jelentette ki magát, parancsolatait, üdvözítő akaratát. Attól lesz hívő ember valaki, ha szorgalmasan olvassa, tanulmányozza Isten kijelentését és igyekszik a szerint élni. Istennek a Bibliával az a nagy célja, hogy az ember eligazítást kapjon földi életére nézve, valamint elnyerhesse az örök életet. A Biblia Istene az élet Istene, aki mindannyiunkat éltetni akar – ha mi is úgy akarjuk és hagyjuk. Pál apostol ezt írja a második Timóteusi levélben: „A teljes írás Istentől ihletett, és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre.” Nem árt tehát, ha a Biblia is ott található a könyvtárunkban és szorgalmasan tanulmányozzuk. Köszönöm a türelmüket, figyelmüket.
Elhangzott Nemesradnóton, 2018. június 21-én.
Az olvasásról a Radnóti Alapiskolában
Danyi Márta nemesradnóti tanítónő előadását alább tesszük közzé:
Tisztelt Jelenlévők, Kedves Egybegyűltek!
Nagyon nagy szeretettel üdvözlöm Önöket én is ezen a projekt napon, amely az olvasás éve jegyében zajlik. Célunk az olvasóvá nevelés, a könyv megszerettetése a gyermekek körében.
„ Szeretet nélkül lehet fát vágni,
szeretet nélkül lehet téglát formálni.
De szeretet nélkül , nem lehet gyermekekkel bánni! „
A könyv megszerettetése már a családban elkezdődik. Az olvasóvá nevelés első számú felelőse a szülő, aki nem csak azzal segítheti gyermekét, hogy példát mutat ( az olvasás és a könyvek szeretetére és tiszteletére ), hanem azzal is, hogy mesél gyermekének.
Nagy mesterség jól tanítani, különösen kisgyermekeket az „ irodalomra“. A pedagógus , a tanító okossága, műveltsége, tudása pedig mindenkor meghatározója a tanításnak. Nekünk pedagógusoknak az a célunk, hogy a szülőkkel együttműködve a gyermekek figyelmének ráirányítása arra, hogy az olvasás örömforrás is, amely színesíti mindennapi életünket.
Úgy érzem, aki nem szereti a költészetet, az lélekben is, szellemben is szegényebb. Az ember már kicsi korától kezdve részese kell, hogy legyen a versnek. A népi mondókák körébe tartozó tapsoltatók, járkáltatók, altatók már a bölcsödéskorú apróságok szórakoztató, s egyben hasznos foglalkoztatásában játszanak nagy szerepet. A piciknek megnyugtató, mert érzik az édesanya, a felnőtt törődését, a testi közelségét. Az édesanya személye lényegében meghatározza a kezdeti versélményt.
A későbbiek során az óvónő és a pedagógus játszik főszerepet. Az óvodások számára nagy élmény egy - egy mondóka, versike elmondása. Versélményüket mihamarább szeretnék megosztani azokkal, akik érzelmileg közel állnak hozzájuk.
A kisiskolásoknak örömteli felfedezést jelent, amikor olvasókönyvében már az óvodából ismert mondókára, versikére bukkan. Sok félénk , nehezen oldódó kisgyermeknek hoztak már sikerélményt a felidézett versikék. Méghozzá olyan szinten, hogy a továbbiakban pozitívan hatottak az iskolai munkájukra.
A legtöbb elsős olvasási szárnypróbálgatásait is a gyermekköltészeti alkotásokon kezdi. A vers olvasása közben a kisiskolás nem vész el úgy a sorok között, mint a prózai szövegben, ezért is kedvelik olvasási anyagként a költeményeket. Ezen felül a vers témája gyermekközelibb, formája tetszetősebb, szavaik, soraik rövidebbek. A ritmika, a rím szintén nagy varázserő és megkönnyíti az olvasást.
Az olvasóvá nevelés fontos feladata a felolvasás is , erre akkor is szükség van, ha a gyermek már tud olvasni. A felolvasás után nagyon fontos a kötetelen beszélgetés.
A meséléssel észrevétlenül megtaníthatjuk a gyermeket arra, hogy képes legyen koncentrálni, figyelni mindarra, amit hall. A mesehallgatás során gyarapszik a gyermek szókincse és elsajátítja a hétköznapitól eltérő irodalmi nyelvet.
Az első iskolaévek az olvasás, írás megalapozása minden gyermek életében jelentőségteljes és nehéz időszak. Nem mindegy hogyan éli meg a kisgyermek: érezve a felnőttek törődését, segíteni akarását, vagy magányosan küzködve. Ha közösen töltött kellemes, játékos percek kapcsolódnak hozzá, az élmény erőt ad a további tanuláshoz, olvasáshoz.
A 3. – 4. évfolyamban az olvasóvá nevelésnek azt az útját követték, hogy a pedagógusok ajánlottak olvasmányokat, ezeket úgy vezették be, hogy egy rövid részt felolvastak, vagy elmeséltek a könyvből, ezzel felhívták a gyermekek figyelmét. Azt szerették volna elérni, hogy minél több gyereknek megtetsszen, s kedvet kapjon az egész könyvet elolvasni. Célja az olvasási kedv felkeltése, megtartása az olvasás megszerettetése és annak továbbadása egymás élményei alapján. Gyermekeink mind otthoni, mind iskolai nevelése során központi helyen kell, hogy szerepeljenek a könyvek, az olvasás megszerettetése, hiszen ez az alapja minden tudásnak .
Az olvasás népszerűsítése iskolánkon már hagyomány. Ennek jegyében hirdettük meg ismételten az olvasási versenyt. A program célja az olvasás népszerűsítése a 7 – 10 éves korosztály körében. A foglalkozásokat négy alkalomra terveztük 1 – 1 óra terjedelemben, arányosan elosztva a meséket. Játékos vetélkedő formájában zajlott a számonkérés: a mérés az olvasás eredményességéről. A játékosságon kívül célul tűztük ki az alkalmazóképes tudást is. Mindazt, amit elolvastak, hogyan tudják hasznosítani? Az olvasottak alapján tulajdonságokat gyűjtöttek a főhősről és jellemzést írtak róla. Egy – egy rész kiragadásával a probléma felismerésével véleményt alkottak, nyilván az életkori sajátosságoknak megfelelően. Mesefolytatást, mesebefejezést is írtak. Ezzel a fantáziájukat és képzelőerejüket próbáltuk ki, hogy alkalmazzák -e azokat a mesei fordulatokat, amelyeket megismertek. A mese részleteinek ismeretét igaz – hamis állításokkal, villámkérdésekkel oldottuk meg. Rajzokat, illusztrációkat, bábokat készítettünk hozzájuk, majd közösen dramatizáltuk. Ezáltal a gyerekeket a mesék birodalmába tudtuk kalauzolni, s a történet végén a tanulságok átbeszélésével felelőségre, becsületre, önfegyelemre nevelhetjük őket. Célja továbbá, hogy fejlődjön a gyermek szókincse, választékosabban legyenek képesek beszélni. Végezetül oklevelet kaptak a gyerekek, melyben igazoltuk a programban való részvételüket.
Nagyon fontosnak tartom, hogy gyermekeink is megismerjék és megszeressék a magyar irodalmat. Tanulják meg azt óvni és védeni, mert a“ mi szívügyünk a magyar nyelv, s a mi gyöngyszemünk a magyar irodalom.“
Végezetül a következő idézettel zárom gondolataimat:
„ Szeresd a gyermeket! A gyermek gyenge tő,
Friss fakadó rügyet szelíden rengető.
Ha ápolója nincs: elcsenevész , lehull!
Mindig vigyázz reá! Állj mellé támaszul.
Fogd meg a romboló viharnak ostorát,
Ne csapkodja vadúl azt a kis zsönge fát,
Ne bántsad a jövő szendergő képeit –
Töröld le gyöngéden a gyermek könnyeit!
Elhangzott Nemesradnóton, 2018. június 21-én.